Rehabilitacja po covidzie: Trening medyczny

Pandemia COVID-19 diametralnie zmieniła styl życia wielu ludzi. Osoby, które przeszły chorobę dotyka wiele powikłań utrudniających codzienne funkcjonowanie. Są to dolegliwości takie jak: problemy z oddychaniem, długotrwałe zmęczenie oraz obniżenie nastroju i ogólnej formy fizycznej. W grupie ryzyka nie są już tylko i wyłącznie osoby starsze o osłabionej odporności. Do grupy ozdrowieńców dołącza coraz więcej ludzi młodych. Z większą częstotliwością wspomina się w kategorii powikłań pochorobowych o zwłóknieniach płuc, które uniemożliwiają swobodne oddychanie. W powrocie do zdrowia niezmiernie istotna jest indywidualna analiza przypadku oraz odpowiednia rehabilitacja po covidzie, czyli dobrze dobrany plan treningowy.

Długotrwałe Skutki COVID-19

Chroniczne zmęczenie, brak energii do życia, a nawet zaburzenia rytmu serca to tylko niektóre objawy, na które narzekają osoby po przebyciu SARS cov 2. Z najnowszych badań wynika, że wirus ma dużo większy, niż myślano, wpływ na układ mięśniowy czy stawowy, któremu często towarzyszy także ból głowy. 

Obniżony nastrój i brak motywacji a niekiedy ryzyko występowania stanów depresyjnych to kolejne problemy, z którymi zmagają się ozdrowieńcy po COVID-19.

Osoby, które ze względu na mocno nasilone objawy musiały zostać poddane hospitalizacji nie rzadko musiały korzystać z pomocy respiratora. Niestety długotrwała inkubacja może mieć negatywny wpływ nie tylko na układ oddechowy, który w głównej mierze atakuje koronawirus, ale także na emisję głosu czy układ pokarmowy (może pojawić się ból przy przełykaniu pokarmów). 

Popraw swój oddech, czyli dlaczego jesteś wiecznie zmęczony/zmęczona?

W czasie oddychania zachodzi mnóstwo procesów biochemicznych. Oddech wpływa między innymi:

Rehabilitacja po covidzie: problem płytkiego oddechu 

Płytki oddech „klatką piersiową” aktywuje współczulny układ nerwowy (SNS). Zazwyczaj dzieje się to w sytuacjach, kiedy jesteśmy zestresowani lub zaniepokojeni. Jest to naturalny mechanizm, który nasz mózg uruchamia w sytuacjach zagrożenia. A przynajmniej taka była jego funkcja w przeszłości.

Jest to jednak bardzo nieefektywny sposób dostarczania tlenu z płuc do tkanek ciała. Gdy staje się chroniczny, podnosi się tętno, trudno jest nam się zrelaksować, organizm jest w stanie ciągłej gotowości. 

Oznacza to, że jeśli będziemy oddychać płytko przez dłuższy czas, możemy odczuć bardzo negatywne skutki w postaci zaburzeń zarówno psychicznych (ataki paniki) jak i fizycznych (niedotlenienie mięśni). 

Co ciekawe, oddychając płytko i szybko jesteśmy w stanie wprowadzić się w stan paniki bez żadnego realnego zagrożenia wokół nas. Dlatego właśnie skutkiem płytkiego oddechu spowodowanego przebyciem covidu może być pogorszenie się nie tylko naszej fizyczności (tzw. kondycji), ale też naszego stanu psychicznego. 

Rehabilitacja po covidzie: oddychanie przeponą

W przypadku oddychania przeponą aktywuje się przywspółczulny układ nerwowy (PNS), który pozwala nam się uspokoić i korzystnie wpływa na kondycję psychiczną i fizyczną. 

Badania potwierdzają, że oddychanie przeponowe ma także bezpośredni wpływ na jakości snu. A jak wiemy, lepszy sen=lepsza regeneracja i więcej energii w ciągu dnia do wykorzystania! 

Na czym polega rehabilitacja po przebyciu COVID-19?

Przede wszystkim ma ona na celu ma zniwelowanie niepożądanych skutków ubocznych choroby oraz możliwie szybki powrót do zdrowia. Lekarze twierdzą, że wirus atakuje głównie układ oddechowy, więc w trakcie rehabilitacji to właśnie nim się zajmiemy. Trening – rehabilitacja po covidzie –  dla osób, które przeszły COVID-19, ukierunkowany jest na poprawę wydolności wysiłkowej i krążeniowej, sprawności oddechowej, siły mięśniowej i ogólnej sprawności fizycznej oraz wsparcie zdrowia psychicznego.

Etap 1: Nauka prawidłowego oddychania oraz ćwiczenia oddechowe

  1. Faza wdechu przez nos: Podczas wdechu zwiększa się objętość klatki piersiowej, płuca wypełniają się powietrzem. Skurcz mięśni wdechowych powoduje uniesienie żeber i mostka, zmniejszenie ciśnienia w klatce piersiowej i obniżeniu przepony.
  2. Faza wydechu przez usta: Natomiast podczas wydechu mięśnie wdechowe rozkurczają się, powoduje to uniesienie przepony ku górze, czyli skurczeniu mięśni brzucha przy jednoczesnym rozkurczu przepony. Ponadto skurcz przepony zwiększa ciśnienie w jamie brzusznej.
  3. Przepona: nauka oddychania przeponowego połączona z terapią uwalniania napiętych tkanek poprawiających ruchomość klatki piersiowej. 

Etap 2: Kinezyterapia połączona z treningiem wytrzymałościowym. 

  1. Trening wytrzymałościowy o zmiennej intensywności. Nacisk kładziemy przede wszystkim na poprawę kondycji na wysiłki długotrwałe o niskiej intensywności. Głównym celem jest zwiększenie tolerancji na wysiłek oraz życiowej pojemności płuc. 
  2. Ćwiczenia ogólno-rozwojowe ukierunkowane na odzyskanie sprawności oddechowej i siły mięśniowej. W trakcie treningu skupiamy się głównie na ćwiczeniach aktywujących możliwie dużo mięśni
  3. Wzmacnianie mięśni tłoczni brzusznej z dużym naciskiem na przeponę w celu poprawy jakości oddechu.

Rehabilitacja po Covidzie. Jak z niej skorzystać? 

Skontaktuj się z Nami i wróć do formy fizycznej i psychicznej po COVID-19 z trenerem personalnym Warsaw Trainer.

Umów się na konsultację

lub  zapoznaj się z naszą ofertą: Trening rehabilitacyjny dla ozdrowieńców po COVID-19

Regulamin | Polityka prywatności