Indeks glikemiczny a ładunek glikemiczny

Wiele os├│b zaczynaj─ůcych swoj─ů przygod─Ö z aktywno┼Ťci─ů fizyczn─ů nie zdaje sobie sprawy, jak wa┼╝n─ů i istotn─ů rol─Ö w codziennym ┼╝yciu odgrywa ┼╝ywienie. Dzisiaj chcia┼ébym wyja┼Ťni─ç znaczenie, jakie ma indeks glikemiczny oraz ┼éadunek glikemiczny i dlaczego jest to takie wa┼╝ne w planowaniu diety.

Indeks glikemiczny

indeks glikemiczny

Indeks glikemiczny (ang.┬áglicemic index, IG) jest to nic innego jak szybko┼Ť─ç zmian glukozy we krwi pod wp┼éywem spo┼╝ytych w─Öglowodan├│w.

Jest on wykorzystywany do planowania sposobu od┼╝ywania sportowc├│w zar├│wno profesjonalnych jak i amator├│w, chorych na cukrzyc─Ö oraz w celu regulacji masy cia┼éa. Zauwa┼╝ono, ┼╝e po spo┼╝yciu w─Öglowodan├│w tj.: wszelkie s┼éodycze, mi├│d, napoje ch┼éodz─ůce, ziemniaki, pieczywo oraz wiele innych organizm dosy─ç szybko je trawi, co jest powodem znacznego podniesienia si─Ö st─Ö┼╝enia glukozy we krwi.

Skutkiem dostarczenia organizmowi zbyt du┼╝ej ilo┼Ťci energii, kt├│rej nie jest w stanie spo┼╝ytkowa─ç bezpo┼Ťrednio, jest zamieniana na t┼éuszcze! Dzi─Öki wy┼╝ej wspomnianemu IG jeste┼Ťmy w stanie kontrolowa─ç i utrzymywa─ç sta┼éy poziom cukru we krwi. W celu redukcji mas cia┼éa i utraty tkanki t┼éuszczowej najkorzystniejszym rozwi─ůzaniem jest spo┼╝ywanie w─Öglowodan├│w o niskim indeksie glikemicznym.

Poni┼╝ej przedstawiam indeks glikemiczny wybranych produkt├│w.

Indeks glikemiczny wybranych produkt├│w

PRODUKT IG
Białe pieczywo 69
Ciemne pieczywo 64
Ryż biały 72
Makaron zwykły 50
Ziemniaki 70
Marchew 90
Buraki 64
Fasole 15-40
Jabłka 39
Banany 62
Pomarańcze 40
Rodzynki 65
Frytki 95
Ziemniaki zasma┼╝ane 95
Glukoza 100
Maltoza 105
Mi├│d 87
Mleko 33
Jogurt 36

Ładunek glikemiczny

Do precyzyjnego komponowania posi┼ék├│w wprowadzono poj─Öcie ┼éadunku glikemicznego. Oznacza ono procentow─ů zawarto┼Ť─ç w─Öglowodan├│w w produkcie i jego przyswajalno┼Ť─ç. Jednak nie wystarczy wiedzie─ç jedynie, ┼╝e dowolny produkt ma wysoki IG i nie nale┼╝y go spo┼╝ywa─ç. Je┼╝eli np.: marchewka ma IG 90, musieliby┼Ťmy zje┼Ť─ç jej oko┼éo 1 kg, ┼╝eby znacz─ůco podnie┼Ť─ç poziom cukru we krwi.

Podsumowuj─ůc

Komponuj─ůc nasze posi┼éki, starajmy si─Ö, ┼╝eby korzysta─ç z produkt├│w o niskim indeksie glikemicznym. Je┼╝eli ju┼╝ korzystamy z produkt├│w o wysokim IG, pami─Ötajmy, jak wp┼éywaj─ů one na nasz organizm.

Zobacz tak┼╝e:

Co powiniene┼Ť wiedzie─ç o bia┼ékach

Tarczyca a kształtowanie sylwetki

Przegl─ůd suplement├│w cz─Ö┼Ť─ç I

Regulamin | Polityka prywatno┼Ťci