Body building: Metody kulturystyczne w treningu personalnym

Body building staje si─Ö coraz bardziej popularn─ů dyscyplin─ů sportow─ů. Nic dziwnego, poniewa┼╝ dzi─Öki niej mo┼╝na osi─ůgn─ů─ç spektakularne efekty i zyska─ç pewno┼Ť─ç siebie. Je┼╝eli nie s┼éysza┼ée┼Ť jeszcze o tej metodzie, koniecznie zapoznaj si─Ö z poni┼╝szymi wskaz├│wkami i ju┼╝ dzisiaj zacznij zmienia─ç swoje cia┼éo i my┼Ťlenie o kulturystyce. 

Metoda body building

Body building jest kulturystyczn─ů metod─ů, dzi─Öki kt├│rej mo┼╝emy zadba─ç o wzrost si┼éy poprzez budowanie masy mi─Ö┼Ťniowej, a tak┼╝e jest idealnym sposobem na perfekcyjne wyrze┼║bienie ca┼éej sylwetki. Metoda ta wyst─Öpuje w wielu wariantach, kt├│re pozwalaj─ů nam uzyska─ç nieco odmienne rezultaty. 

─ćwiczenia wykonujemy za pomoc─ů urz─ůdze┼ä oraz przedmiot├│w, kt├│re zapewniaj─ů odpowiednie obci─ů┼╝enie. 

Trening tego typu mo┼╝e by─ç z powodzeniem stosowany, zar├│wno przez m─Ö┼╝czyzn jak i kobiety. Nie nale┼╝y si─Ö tu jednocze┼Ťnie obawia─ç, ┼╝e u kobiet zanikn─ů charakterystyczne kszta┼éty. Jest to wr─Öcz doskona┼éa metoda, aby pi─Öknie je uformowa─ç i podkre┼Ťli─ç. 

To jakie partie cia┼éa zostan─ů wyeksponowane, zale┼╝y w du┼╝ej mierze od odpowiedniego doboru ─çwicze┼ä. Warto wi─Öc korzysta─ç z pomocy profesjonalnego trenera personalnego, a efekty na pewno nas zadowol─ů.  

Bodybuilding jest szeroko stosowany nie tylko przez sportowc├│w, ale r├│wnie┼╝ w celach rekreacyjnych oraz poprawiaj─ůcych odporno┼Ť─ç i samopoczucie. 

Założenia metody i inne warianty

Metoda body building nie jest jednorodna i posiada warianty. Og├│lnie rzecz bior─ůc metoda charakteryzuje si─Ö:  

Jak wynika z podstawowych regu┼é treningu kulturystycznego bodybuilding – zanim zaczniemy trening, musimy ustali─ç jak du┼╝y jest dla nas ci─Ö┼╝ar maksymalny dla poszczeg├│lnych ─çwicze┼ä. Bez tej informacji nie mamy podstaw do rozpocz─Öcia treningu.  

W wersji podstawowej metody body building wykonujemy ma┼é─ů liczb─Ö powt├│rze┼ä, co pozwala nam w┼é─ůczy─ç do treningu wi─Öksz─ů ilo┼Ť─ç zr├│┼╝nicowanych ─çwicze┼ä. 

Jak ┼éatwo si─Ö domy┼Ťli─ç, takie post─Öpowanie sprzyja rozwojowi ka┼╝dej cz─Ö┼Ťci naszego cia┼éa i zr├│wnowa┼╝onemu rozwojowi sylwetki. Wariant polecany jest szczeg├│lnie osobom pocz─ůtkuj─ůcym lub ┼Ťredniozaawansowanym, co nie znaczy jednak, ┼╝e nie znajduje on zastosowania u os├│b, kt├│re pierwsze kroki na si┼éowni maj─ů ju┼╝ za sob─ů.

Ten wariant odejmuje zwykle od 10 do 12 ─çwicze┼ä na 4 podstawowe partie cia┼éa. To znaczy mi─Ösnie

  1. ko┼äczyn g├│rnych i obr─Öczy barkowej, 
  2. ko┼äczyn dolnych i obr─Öczy biodrowej, 
  3. brzucha oraz mi─Ö┼Ťnie grzbietu. 

─ćwiczenia rozk┼éada si─Ö r├│wnomiernie pomi─Ödzy partie i wykonuje je tak, aby poszczeg├│lne partie mi─Ö┼Ťni nie pracowa┼éy dwa razy z rz─Ödu.

Efekty treningu kulturystycznego

Pierwsze efekty ─çwiczenia metod─ů body building wida─ç ju┼╝ po zako┼äczeniu pierwszego cyklu. U wi─Ökszo┼Ťci os├│b wida─ç wzrost si┼éy oraz masy mi─Ö┼Ťniowej. Poprawia si─Ö wytrzyma┼éo┼Ť─ç, a tak┼╝e koordynacja mi─Ö┼Ťni. Dzi─Öki „czuciu mi─Ö┼Ťniowemu” zyskujemy pewny ch├│d i lepsz─ů postaw─Ö cia┼éa. Mo┼╝emy lepiej kontrolowa─ç swoje ruchy.

Trening tego typu zmniejszy tak┼╝e nasz─ů tkank─Ö t┼éuszczow─ů na rzecz masy mi─Ö┼Ťniowej. Nasza sylwetka stanie si─Ö proporcjonalna i bardzo ┼éadnie wyrze┼║biona. Zyskamy wytrzyma┼éo┼Ť─ç i zwi─Ökszymy odporno┼Ť─ç naszego organizmu.  

Oto efekty jednego z naszych podopiecznych – Daniela – po 2 latach pracy z trenerem personalnym z Warsaw trainer. Efekt jest naprawd─Ö imponuj─ůcy!

insulinooporno┼Ť─ç efekty treningu personalnegoprzed ─çwiczeniami

 

Przeczytaj wi─Öcej szczeg├│┼é├│w na temat treningu kulturystycznego – bodybuilding Daniela

Body building podej┼Ťcie holistyczne

Kulturystyka jest dyscyplin─ů, kt├│rej g┼é├│wn─ů zasad─ů jest podej┼Ťcie holistyczne, czyli d─ů┼╝─ůce do zr├│wnowa┼╝onej pracy nad ca┼é─ů sylwetk─ů. Nie mo┼╝na traktowa─ç poszczeg├│lnych partii cia┼éa osobno.  Najwa┼╝niejsza jest harmonijna praca w celu osi─ůgni─Öcia efekt├│w na ca┼éym ciele. Wbrew pozorom, niemal┼╝e we wszystkich innych dyscyp┬şlinach sportowych dzieje si─Ö dok┼éadnie odwrotnie. 

W praktyce oznacza to, ┼╝e w kulturystyce nie skupiamy si─Ö tylko na zwi─Ökszaniu si┼éy mi─Ö┼Ťni, ale tak┼╝e pracujemy nad og├│ln─ů ich wytrzyma┼éo┼Ťci─ů. Jest to zdecydowanie cecha, kt├│ra wyr├│┼╝nia t─Ö dyscyplin─Ö na tle innych. Mo┼╝na wi─Öc ┼Ťmia┼éo powiedzie─ç, ┼╝e bodybuilding jest kr├│lem w┼Ťr├│d innych dyscyplin sportu. 

Zasady weiderowskie

Kulturystyka, a tak┼╝e zwi─ůzany z ni─ů tryb ┼╝ycia, by┼é mocno promowany przez Joe Weidera nazywanego ojcem kulturystyki, kt├│ry opracowa┼é  32 zasady, dzi─Öki kt├│rym mo┼╝emy powoli osi─ůga─ç optymalne efekty i cieszy─ç si─Ö dobrym zdrowiem. To w┼éa┼Ťnie on sformu┼éowa┼é zasad─Ö podej┼Ťcia holistycznego, stopniowego zwi─Ökszania ci─Ö┼╝aru, wykonywaniu ─çwicze┼ä w seriach i wiele innych. 

Stosowanie si─Ö do wszystkich sformu┼éowanych przez niego zasad wymaga praktyki, jednak efekty, kt├│re mo┼╝emy dzi─Öki temu osi─ůgn─ů─ç, s─ů naprawd─Ö zaskakuj─ůce. Wystarczy spojrze─ç na zdj─Öcia m┼éodego Weidera, aby przekona─ç si─Ö, ┼╝e body building zdecydowanie pozwala na doj┼Ťcie do perfekcji, je┼╝eli chodzi o wygl─ůd fizyczny naszego cia┼éa.  

body building metoda weidera
body building trener personalny mokot├│w

Źródło: https://newwayfarer.pl/joe-weider-ojciec-chrzestny-kulturystki/

Planowanie trening├│w a body building

Metoda body building to przede wszystkim fundament, na kt├│rym buduje si─Ö te proste jak i te bardziej z┼éo┼╝one plany treningowe. Plan treningowy jest komponowany na podstawie okre┼Ťlonych za┼éo┼╝e┼ä i schematu. Tylko takie podej┼Ťcie pozwala na opracowanie w┼éa┼Ťciwego treningu. 

Dobranie odpowiedniego planu treningowego ma na celu:

Jak─ů funkcj─Ö spe┼énia w takim przypadku trener osobisty? 

Realizacja cel├│w zwi─ůzanych z modelowaniem cia┼éa oraz wzrostem si┼éy mi─Ö┼Ťniowej uzale┼╝niona jest od wiedzy teoretycznej na temat metod treningowych. Kolejn─ů wa┼╝n─ů rzecz─ů jest zdolno┼Ť─ç zastosowania tych metod oraz ich umiej─Ötnie po┼é─ůczenie podczas projektowania plan├│w treningowych. 

Znajomo┼Ť─ç tych metod pozwala na zaprojektowanie indywidualnego planu treningowego, kt├│ry powinien sk┼éada─ç si─Ö z kilku, a nawet kilkunastu mikro cykli.

Wszystkie metody kszta┼étowania si┼éy mi─Ö┼Ťniowej, czyli body building, metoda izometryczna czy ekscentryczna s─ů fundamentem treningu si┼éowego. S─ů to niezmienne elementy ka┼╝dego planu ─çwicze┼ä i to w┼éa┼Ťnie na ich podstawie opracowuje si─Ö pojedyncze elementy takiego treningu. 

Nie nale┼╝y r├│wnie┼╝ zapomina─ç o istotnych elementach treningowych takich jak: tempo ─çwicze┼ä, poziom obci─ů┼╝enia, intensywno┼Ť─ç itp. Wp┼éywaj─ů one na jako┼Ť─ç oraz poziom osi─ůganych wynik├│w. Uzyskanie wyczekiwanych efekt├│w treningowych uwarunkowane jest od tak┼╝e wielu innych, nieodzownych czynnik├│w takich jak: dieta, wypoczynek, stres, tryb ┼╝ycia codziennego itp.

Wszystkie te czynniki, elementy treningu oraz metody treningowe sk┼éadaj─ů si─Ö na szerok─ů wiedz─Ö w zakresie treningu naszego cia┼éa nastawionego na budowanie si┼éy (oczywi┼Ťcie nie tylko). Pomoc trenera personalnego mo┼╝e okaza─ç si─Ö niezast─ůpiona, kiedy nie mamy czasu ani energii na przyswojenie takiej ilo┼Ťci wiedzy, kt├│ra wystarczy nam na efektywny i bezpieczny trening. 

Trening kulturystyczny, czyli body building dla ka┼╝dego

Rozpoczynaj─ůc przygod─Ö z treningiem si┼éowym, nale┼╝y opiera─ç si─Ö o plan treningowy wg. zasad Joe Weidera. Wtedy mo┼╝na mie─ç pewno┼Ť─ç, ┼╝e treningi b─Öd─ů efektywne i przynios─ů zamierzony skutek.

W Warsaw Trainer wyznajemy zasad─Ö treningu holistycznego nie tylko w przypadku body buildingu a w ka┼╝dym treningu z trenerem personalnym, kt├│ry prowadzimy z naszymi klientami. 

Przy holistycznym podej┼Ťciu szczeg├│lnie wa┼╝na jest szeroka wiedza na temat dzia┼éania mi─Ö┼Ťni, staw├│w i zale┼╝no┼Ťci mi─Ödzy nimi. Dlatego w┼éa┼Ťnie polecamy kulturystyczne treningi personalne z naszymi trenerami, kt├│rzy poprowadz─ů Ci─Ö przez wszystkie ─çwiczenia tak, aby┼Ť osi─ůgn─ů┼é zamierzone efekty w czasie, jaki jeste┼Ť w stanie po┼Ťwi─Öci─ç na treningi. 

Zapraszamy na konsultacj─Ö po┼é─ůczon─ů z pierwszym treningiem, kiedy to badamy Twoje mo┼╝liwo┼Ťci i okre┼Ťlamy punkt startowy treningu. Koszt takiej konsultacji z trenerem personalnym to tylko 29 z┼é 

Um├│w si─Ö na konsultacj─Ö

Przeczytaj tak┼╝e: 

Źródła:

Regulamin | Polityka prywatno┼Ťci