Trening Motoryczny od A do Z

Zawodnicy profesjonalni czy to amatorscy reprezentuj─ůcy przer├│┼╝ne dyscypliny sportu wiedz─ů, ┼╝e treningu motorycznego nie mo┼╝na bagatelizowa─ç. Jest kluczowy, by osi─ůga─ç jeszcze lepsze wyniki i rywalizowa─ç z innymi.

Jak zacz─ů─ç? Przede wszystkim stosowne testy i ─çwiczenia musz─ů si─Ö znale┼║─ç w planie treningowym. S─ů one w du┼╝e mierze odpowiedzialne za osi─ůgni─Öcie okre┼Ťlonego poziomu wytrenowania, do kt├│rego d─ů┼╝ymy.

Trening motoryczny ÔÇô jakie ma za┼éo┼╝enia i na czym polega?

G┼é├│wnymi za┼éo┼╝eniami treningu motorycznego s─ů podniesienie formy sportowej danego zawodnika, ale r├│wnie┼╝ polepszenie jego zdrowia i kondycji. Mo┼╝emy pracowa─ç nad 6 cechami motorycznymi: si┼éa, szybko┼Ť─ç, wytrzyma┼éo┼Ť─ç, gibko┼Ť─ç, koordynacja r├│wnowaga. Nad przebiegiem treningu motorycznego powinien czuwa─ç trener przygotowania motorycznego. Co nam daje mo┼╝liwo┼Ť─ç udzia┼éu w takim treningu?

W zwi─ůzku z tym, ┼╝e zawodnicy mog─ů reprezentowa─ç skrajnie r├│┼╝ny poziom wytrenowania, powinni zosta─ç najpierw poddani ocenie poziomu wytrenowania i dopiero na tej podstawie nale┼╝y dobra─ç indywidualne ─çwiczenie zmierzaj─ůce do dalszego rozwoju cech motorycznych.┬á

Trening motoryczny ÔÇô co to takiego?

M├│wi─ůc obrazowo, trening motoryczny zak┼éada, ┼╝e w danej perspektywie czasu zawodnik zrealizuje plan poprawy swoich zdolno┼Ťci motorycznych. G┼é├│wnym celem treningu motorycznego jest poprawa okre┼Ťlonych cech motorycznych takich jak:

Dobrze dobrany trening motoryczny pozwala zatem podnie┼Ť─ç mo┼╝liwo┼Ťci w zakresie danej zdolno┼Ťci motorycznej. ┼Üwietnie sprawdza si─Ö r├│wnie┼╝ w przypadku zawodnik├│w wracaj─ůcych do aktywno┼Ťci po przebytej kontuzji. Mo┼╝e by─ç zatem cz─Ö┼Ťci─ů rehabilitacji.

Wiele lat temu treningi z zakresu motoryki ruchowej dotyczy┼éy g┼é├│wnie zawodowc├│w. Dzi┼Ť si─Öga po niego r├│wnie┼╝ wielu amator├│w. Warto podkre┼Ťli─ç, ┼╝e tego typu trening sprawdza si─Ö r├│wnie┼╝ w przypadku nowicjuszy, kt├│rzy dopiero zaczynaj─ů poznawa─ç sport. W ich przypadku prze┼éo┼╝y si─Ö on na uzyskiwanie lepszych rezultat├│w. Pozwoli to r├│wnie┼╝ ustrzec si─Ö przed kontuzjami.

Siła to podstawa

Czy kiedykolwiek zada┼ée┼Ť sobie pytanie, dlaczego si┼éa jest dla Ciebie wa┼╝na? Na przestrzeni dziej├│w, si┼éa fizyczna sta┼éa si─Ö czym┼Ť, bez czego mo┼╝na prze┼╝y─ç, ale nie jest przez to mniej wa┼╝na. Nasza si┼éa, bardziej ni┼╝ jakakolwiek inna rzecz, kt├│r─ů posiadamy, determinuje jako┼Ť─ç i d┼éugo┼Ť─ç naszego ┼╝ycia.┬á

Czy nam si─Ö to podoba, czy nie, w naszych genach drzemie potencja┼é silnych mi─Ö┼Ťni, ko┼Ťci, ┼Ťci─Ögien i nerw├│w, kt├│re tworz─ů zgran─ů ca┼éo┼Ť─ç. ─ćwiczenia natomiast, s─ů bod┼║cem, kt├│ry przywraca nasze cia┼éa do warunk├│w, dla kt├│rych zosta┼éy zaprojektowane, tym samym wykorzystuj─ůc ten u┼Ťpiony potencja┼é.

Si┼éa jest r├│wnie┼╝ fundamentem, od kt├│rego buduje si─Ö inne wa┼╝ne cechy naszego cia┼éa takie jak: moc, szybko┼Ť─ç, wytrzyma┼éo┼Ť─ç, precyzja czy dynamika.┬á

Niezale┼╝nie czy uprawiasz sporty wytrzyma┼éo┼Ťciowe, czy bardziej dynamiczne – budowanie si┼éy jest r├│wnie wa┼╝ne. W pierwszym przypadku wzrost si┼éy oznacza, ┼╝e przy d┼éu┼╝szym wysi┼éku, aby uzyska─ç ten sam efekt np. T─Ö sam─ů pr─Ödko┼Ť─ç, wykorzystujesz mniejsz─ů porcj─Ö swojej maksymalnej si┼éy. A co za tym idzie – wolniej si─Ö m─Öczysz. Je┼Ťli chodzi o drugi przypadek – aby zwi─Ökszy─ç swoj─ů moc, oraz unikn─ů─ç kontuzji, musisz by─ç wystarczaj─ůco silny. Mo┼╝na by to por├│wna─ç do tabliczki mno┼╝enia, bez kt├│rej ci─Ö┼╝ko rozwi─ůzywa─ç bardziej skomplikowane r├│wnania matematyczne.┬á

Rodzaje si┼éy mi─Ö┼Ťniowej

Je┼Ťli chodzi o si┼é─Ö mi─Ö┼Ťniow─ů, mo┼╝emy wyr├│┼╝ni─ç jej kilka rodzaj├│w:

Z punktu widzenia trenera personalnego, w momencie opracowywania programu treningowego jest to bardzo istotne. Odpowiednio u┼éo┼╝ony plan rozw├│j si┼éy przek┼éada si─Ö bezpo┼Ťrednio na sprawno┼Ť─ç zawodnika/klienta.

Co ma wp┼éyw na zdolno┼Ťci motoryczne?

Powy┼╝sze czynniki maj─ů olbrzymie znaczenie w┬á przygotowaniu treningu personalnego ka┼╝dego sportowca – zawodowca czy te┼╝ amatora. Jako trener personalny z wieloletnim do┼Ťwiadczeniem, wiem, na co zwraca─ç uwag─Ö i jak u┼éo┼╝y─ç program treningu motorycznego, aby uzyska─ç po┼╝─ůdane efekty.┬á

Kto powinien realizowa─ç trening motoryczny?

Tak naprawd─Ö powinien o to dba─ç ka┼╝dy sportowiec i to bez wzgl─Ödu na rodzaj dyscypliny, kt├│r─ů uprawia. Mylne jest poj─Öcie, ┼╝e istnieje grupa dyscyplin, kt├│re pretenduj─ů do wi─Ökszego dbania o motoryczne umiej─Ötno┼Ťci. Nie tylko pi┼ékarze, siatkarze, koszykarze czy lekkoatleci powinni o nich pami─Öta─ç. Je┼Ťli zawodnik chce osi─ůgn─ů─ç jak najlepsze wyniki poprzez to, co robi, powinien postawi─ç na wszechstronne wytrenowanie. Dlatego nie powinni o tym zapomina─ç, r├│wnie┼╝ uprawiaj─ůc sporty mniej kontaktowe, czy wr─Öcz statyczne jak np. kierowcy, czy d┼╝okeje. Jak si─Ö okazuje szybko┼Ť─ç, zwinno┼Ť─ç czy gibko┼Ť─ç przydaj─ů si─Ö cz─Ö┼Ťciej, ni┼╝ nam si─Ö wydaje. W przypadku wspomnianych kierowc├│w bezcenn─ů umiej─Ötno┼Ťci─ů jest szybko┼Ť─ç reakcji.

Trenuj motoryk─Ö adekwatnie do swojej dyscypliny

Zdaniem trener├│w bardzo wa┼╝ne jest, by motoryczne umiej─Ötno┼Ťci by┼éy trenowane w zgodzie z wybran─ů przez nas dyscyplin─ů. R├│┼╝ne dyscypliny wymagaj─ů od nas zaanga┼╝owania r├│┼╝nych umiej─Ötno┼Ťci motorycznych, warto mie─ç to na uwadze.

Jednocze┼Ťnie nale┼╝y pami─Öta─ç, ┼╝e trening motoryczny mo┼╝e si─Ö przyda─ç w r├│┼╝nych dyscyplinach sportowych i to bez wzgl─Ödu na wiek i do┼Ťwiadczenie os├│b trenuj─ůcych. Nawet najm┼éodsze dzieci i m┼éodzie┼╝ podczas trening├│w w┼é─ůczaj─ů elementy treningu motorycznego w formie ─çwicze┼ä i gier ruchowych.

Co nam daje trenowanie motoryki?

Niew─ůtpliwie warto wplata─ç w plany przygotowa┼ä elementy treningu motorycznego, bo profit├│w z tego jest wiele. To przede wszystkim lepsza kondycja i mo┼╝liwo┼Ť─ç osi─ůgania jeszcze lepszych rezultat├│w, a tak┼╝e minimalizowanie kontuzji i uraz├│w. Dotyczy to r├│┼╝nych dyscyplin sportowych i zawodnik├│w bez wzgl─Ödu na wiek i poziom nabytych umiej─Ötno┼Ťci.

Z pewno┼Ťci─ů nie powinno by─ç tu miejsca na improwizacj─Ö. Trening motoryczny powinien by─ç odpowiednio zaplanowany i dobrany do danej osoby i jej stopnia zaawansowania w danej dyscyplinie sportowej. Trzeba mie─ç te┼╝ ┼Ťwiadomo┼Ť─ç, ┼╝e poprawa cech motorycznych to proces ci─ůg┼éy. Nie mo┼╝na u┼éo┼╝y─ç takiego planu, kt├│ry jednocze┼Ťnie wp┼éynie na rozw├│j wszystkich umiej─Ötno┼Ťci motorycznych i to w kr├│tkim czasie. To nierealny plan. Pami─Ötajmy, ┼╝e ka┼╝da z umiej─Ötno┼Ťci wymaga zaanga┼╝owania i czasu, dobrania innych ─çwicze┼ä, przyswojenia ich. Nie ma z┼éotego ┼Ťrodka na szlifowanie wszystkich umiej─Ötno┼Ťci, tym bardziej w trybie tu i teraz. W tym zakresie nie istnieje droga na skr├│ty.

Trener przygotowania motorycznego

Dlatego istotny w ca┼éym procesie jest trener przygotowania motorycznego, kt├│ry nad tym czuwa. To on jako pierwszy ocenia, kt├│rych umiej─Ötno┼Ťci brakuje zawodnikowi, a nast─Öpnie nakre┼Ťla plan dzia┼éania. Bior─ůc za przyk┼éad dru┼╝yn─Ö pi┼ékarsk─ů, mo┼╝na w ┼éatwy spos├│b pokaza─ç t─Ö r├│┼╝norodno┼Ť─ç. Pi┼ékarze graj─ůcy na r├│┼╝nych pozycjach potrzebuj─ů doskonalenia innych cech motorycznych. Obro┼äca potrzebuje silnych mi─Ö┼Ťni i utrzymania r├│wnowagi, a napastnik musi mie─ç moc, szybko┼Ť─ç i du┼╝e pok┼éady si┼éy.

Podsumowuj─ůc

Trudno wyobrazi─ç sobie profesjonalne uprawianie sportu bez realizacji treningu motorycznego. W sporcie zawodowym umo┼╝liwia on zdobywanie coraz lepszych wynik├│w, ale tak naprawd─Ö przydaje si─Ö r├│wnie┼╝ w┼Ťr├│d amator├│w. Na pewno cenne uwagi w tym zakresie wnosi trener, kt├│ry zna i obserwuje zawodnika.

Um├│w si─Ö na konsultacj─Ö

Przeczytaj tak┼╝e:

Odpowiedzi Na Pytania Dotycz─ůce Treningu Funkcjonalnego

Dbaj o plecy podczas treningu. Porady trenera personalnego

Trening w domu ÔÇô Jak zrobi─ç go z g┼éow─ů? [Darmowy plan treningowy]

Trener personalny Warszawa Mokot├│w

Regulamin | Polityka prywatno┼Ťci