Body building: Metody kulturystyczne w treningu personalnym

Body building staje się coraz bardziej popularną dyscypliną sportową. Nic dziwnego, ponieważ dzięki niej można osiągnąć spektakularne efekty i zyskać pewność siebie. Jeżeli nie słyszałeś jeszcze o tej metodzie, koniecznie zapoznaj się z poniższymi wskazówkami i już dzisiaj zacznij zmieniać swoje ciało i myślenie o kulturystyce. 

Metoda body building

Body building jest kulturystyczną metodą, dzięki której możemy zadbać o wzrost siły poprzez budowanie masy mięśniowej, a także jest idealnym sposobem na perfekcyjne wyrzeźbienie całej sylwetki. Metoda ta występuje w wielu wariantach, które pozwalają nam uzyskać nieco odmienne rezultaty. 

Ćwiczenia wykonujemy za pomocą urządzeń oraz przedmiotów, które zapewniają odpowiednie obciążenie. 

Trening tego typu może być z powodzeniem stosowany, zarówno przez mężczyzn jak i kobiety. Nie należy się tu jednocześnie obawiać, że u kobiet zanikną charakterystyczne kształty. Jest to wręcz doskonała metoda, aby pięknie je uformować i podkreślić. 

To jakie partie ciała zostaną wyeksponowane, zależy w dużej mierze od odpowiedniego doboru ćwiczeń. Warto więc korzystać z pomocy profesjonalnego trenera personalnego, a efekty na pewno nas zadowolą.  

Bodybuilding jest szeroko stosowany nie tylko przez sportowców, ale również w celach rekreacyjnych oraz poprawiających odporność i samopoczucie. 

Założenia metody i inne warianty

Metoda body building nie jest jednorodna i posiada warianty. Ogólnie rzecz biorąc metoda charakteryzuje się:  

Jak wynika z podstawowych reguł treningu kulturystycznego bodybuilding – zanim zaczniemy trening, musimy ustalić jak duży jest dla nas ciężar maksymalny dla poszczególnych ćwiczeń. Bez tej informacji nie mamy podstaw do rozpoczęcia treningu.  

W wersji podstawowej metody body building wykonujemy małą liczbę powtórzeń, co pozwala nam włączyć do treningu większą ilość zróżnicowanych ćwiczeń. 

Jak łatwo się domyślić, takie postępowanie sprzyja rozwojowi każdej części naszego ciała i zrównoważonemu rozwojowi sylwetki. Wariant polecany jest szczególnie osobom początkującym lub średniozaawansowanym, co nie znaczy jednak, że nie znajduje on zastosowania u osób, które pierwsze kroki na siłowni mają już za sobą.

Ten wariant odejmuje zwykle od 10 do 12 ćwiczeń na 4 podstawowe partie ciała. To znaczy mięsnie

  1. kończyn górnych i obręczy barkowej, 
  2. kończyn dolnych i obręczy biodrowej, 
  3. brzucha oraz mięśnie grzbietu. 

Ćwiczenia rozkłada się równomiernie pomiędzy partie i wykonuje je tak, aby poszczególne partie mięśni nie pracowały dwa razy z rzędu.

Efekty treningu kulturystycznego

Pierwsze efekty ćwiczenia metodą body building widać już po zakończeniu pierwszego cyklu. U większości osób widać wzrost siły oraz masy mięśniowej. Poprawia się wytrzymałość, a także koordynacja mięśni. Dzięki „czuciu mięśniowemu” zyskujemy pewny chód i lepszą postawę ciała. Możemy lepiej kontrolować swoje ruchy.

Trening tego typu zmniejszy także naszą tkankę tłuszczową na rzecz masy mięśniowej. Nasza sylwetka stanie się proporcjonalna i bardzo ładnie wyrzeźbiona. Zyskamy wytrzymałość i zwiększymy odporność naszego organizmu.  

Oto efekty jednego z naszych podopiecznych – Daniela – po 2 latach pracy z trenerem personalnym z Warsaw trainer. Efekt jest naprawdę imponujący!

insulinooporność efekty treningu personalnegoprzed ćwiczeniami

Przeczytaj więcej szczegółów na temat treningu kulturystycznego – bodybuilding Daniela

Body building podejście holistyczne

Kulturystyka jest dyscypliną, której główną zasadą jest podejście holistyczne, czyli dążące do zrównoważonej pracy nad całą sylwetką. Nie można traktować poszczególnych partii ciała osobno.  Najważniejsza jest harmonijna praca w celu osiągnięcia efektów na całym ciele. Wbrew pozorom, niemalże we wszystkich innych dyscyp­linach sportowych dzieje się dokładnie odwrotnie. 

W praktyce oznacza to, że w kulturystyce nie skupiamy się tylko na zwiększaniu siły mięśni, ale także pracujemy nad ogólną ich wytrzymałością. Jest to zdecydowanie cecha, która wyróżnia tę dyscyplinę na tle innych. Można więc śmiało powiedzieć, że bodybuilding jest królem wśród innych dyscyplin sportu. 

Zasady weiderowskie

Kulturystyka, a także związany z nią tryb życia, był mocno promowany przez Joe Weidera nazywanego ojcem kulturystyki, który opracował  32 zasady, dzięki którym możemy powoli osiągać optymalne efekty i cieszyć się dobrym zdrowiem. To właśnie on sformułował zasadę podejścia holistycznego, stopniowego zwiększania ciężaru, wykonywaniu ćwiczeń w seriach i wiele innych. 

Stosowanie się do wszystkich sformułowanych przez niego zasad wymaga praktyki, jednak efekty, które możemy dzięki temu osiągnąć, są naprawdę zaskakujące. Wystarczy spojrzeć na zdjęcia młodego Weidera, aby przekonać się, że body building zdecydowanie pozwala na dojście do perfekcji, jeżeli chodzi o wygląd fizyczny naszego ciała.  

body building metoda weidera
body building trener personalny mokotów

Źródło: https://newwayfarer.pl/joe-weider-ojciec-chrzestny-kulturystki/

Planowanie treningów a body building

Metoda body building to przede wszystkim fundament, na którym buduje się te proste jak i te bardziej złożone plany treningowe. Plan treningowy jest komponowany na podstawie określonych założeń i schematu. Tylko takie podejście pozwala na opracowanie właściwego treningu. 

Dobranie odpowiedniego planu treningowego ma na celu:

Jaką funkcję spełnia w takim przypadku trener osobisty? 

Realizacja celów związanych z modelowaniem ciała oraz wzrostem siły mięśniowej uzależniona jest od wiedzy teoretycznej na temat metod treningowych. Kolejną ważną rzeczą jest zdolność zastosowania tych metod oraz ich umiejętnie połączenie podczas projektowania planów treningowych. 

Znajomość tych metod pozwala na zaprojektowanie indywidualnego planu treningowego, który powinien składać się z kilku, a nawet kilkunastu mikro cykli.

Wszystkie metody kształtowania siły mięśniowej, czyli body building, metoda izometryczna czy ekscentryczna są fundamentem treningu siłowego. Są to niezmienne elementy każdego planu ćwiczeń i to właśnie na ich podstawie opracowuje się pojedyncze elementy takiego treningu. 

Nie należy również zapominać o istotnych elementach treningowych takich jak: tempo ćwiczeń, poziom obciążenia, intensywność itp. Wpływają one na jakość oraz poziom osiąganych wyników. Uzyskanie wyczekiwanych efektów treningowych uwarunkowane jest od także wielu innych, nieodzownych czynników takich jak: dieta, wypoczynek, stres, tryb życia codziennego itp.

Wszystkie te czynniki, elementy treningu oraz metody treningowe składają się na szeroką wiedzę w zakresie treningu naszego ciała nastawionego na budowanie siły (oczywiście nie tylko). Pomoc trenera personalnego może okazać się niezastąpiona, kiedy nie mamy czasu ani energii na przyswojenie takiej ilości wiedzy, która wystarczy nam na efektywny i bezpieczny trening. 

Trening kulturystyczny, czyli body building dla każdego

Rozpoczynając przygodę z treningiem siłowym, należy opierać się o plan treningowy wg. zasad Joe Weidera. Wtedy można mieć pewność, że treningi będą efektywne i przyniosą zamierzony skutek.

W Warsaw Trainer wyznajemy zasadę treningu holistycznego nie tylko w przypadku body buildingu a w każdym treningu z trenerem personalnym, który prowadzimy z naszymi klientami. 

Przy holistycznym podejściu szczególnie ważna jest szeroka wiedza na temat działania mięśni, stawów i zależności między nimi. Dlatego właśnie polecamy kulturystyczne treningi personalne z naszymi trenerami, którzy poprowadzą Cię przez wszystkie ćwiczenia tak, abyś osiągnął zamierzone efekty w czasie, jaki jesteś w stanie poświęcić na treningi. 

Zapraszamy na konsultację połączoną z pierwszym treningiem, kiedy to badamy Twoje możliwości i określamy punkt startowy treningu. Koszt takiej konsultacji z trenerem personalnym to tylko 29 zł 

Umów się na konsultację

Przeczytaj także: 

Źródła:

Regulamin | Polityka prywatności