Trening Motoryczny od A do Z

Zawodnicy profesjonalni czy to amatorscy reprezentujący przeróżne dyscypliny sportu wiedzą, że treningu motorycznego nie można bagatelizować. Jest kluczowy, by osiągać jeszcze lepsze wyniki i rywalizować z innymi.

Jak zacząć? Przede wszystkim stosowne testy i ćwiczenia muszą się znaleźć w planie treningowym. Są one w duże mierze odpowiedzialne za osiągnięcie określonego poziomu wytrenowania, do którego dążymy.

Trening motoryczny – jakie ma założenia i na czym polega?

Głównymi założeniami treningu motorycznego są podniesienie formy sportowej danego zawodnika, ale również polepszenie jego zdrowia i kondycji. Możemy pracować nad 6 cechami motorycznymi: siła, szybkość, wytrzymałość, gibkość, koordynacja równowaga. Nad przebiegiem treningu motorycznego powinien czuwać trener przygotowania motorycznego. Co nam daje możliwość udziału w takim treningu?

W związku z tym, że zawodnicy mogą reprezentować skrajnie różny poziom wytrenowania, powinni zostać najpierw poddani ocenie poziomu wytrenowania i dopiero na tej podstawie należy dobrać indywidualne ćwiczenie zmierzające do dalszego rozwoju cech motorycznych. 

Trening motoryczny – co to takiego?

Mówiąc obrazowo, trening motoryczny zakłada, że w danej perspektywie czasu zawodnik zrealizuje plan poprawy swoich zdolności motorycznych. Głównym celem treningu motorycznego jest poprawa określonych cech motorycznych takich jak:

Dobrze dobrany trening motoryczny pozwala zatem podnieść możliwości w zakresie danej zdolności motorycznej. Świetnie sprawdza się również w przypadku zawodników wracających do aktywności po przebytej kontuzji. Może być zatem częścią rehabilitacji.

Wiele lat temu treningi z zakresu motoryki ruchowej dotyczyły głównie zawodowców. Dziś sięga po niego również wielu amatorów. Warto podkreślić, że tego typu trening sprawdza się również w przypadku nowicjuszy, którzy dopiero zaczynają poznawać sport. W ich przypadku przełoży się on na uzyskiwanie lepszych rezultatów. Pozwoli to również ustrzec się przed kontuzjami.

Siła to podstawa

Czy kiedykolwiek zadałeś sobie pytanie, dlaczego siła jest dla Ciebie ważna? Na przestrzeni dziejów, siła fizyczna stała się czymś, bez czego można przeżyć, ale nie jest przez to mniej ważna. Nasza siła, bardziej niż jakakolwiek inna rzecz, którą posiadamy, determinuje jakość i długość naszego życia. 

Czy nam się to podoba, czy nie, w naszych genach drzemie potencjał silnych mięśni, kości, ścięgien i nerwów, które tworzą zgraną całość. Ćwiczenia natomiast, są bodźcem, który przywraca nasze ciała do warunków, dla których zostały zaprojektowane, tym samym wykorzystując ten uśpiony potencjał.

Siła jest również fundamentem, od którego buduje się inne ważne cechy naszego ciała takie jak: moc, szybkość, wytrzymałość, precyzja czy dynamika. 

Niezależnie czy uprawiasz sporty wytrzymałościowe, czy bardziej dynamiczne – budowanie siły jest równie ważne. W pierwszym przypadku wzrost siły oznacza, że przy dłuższym wysiłku, aby uzyskać ten sam efekt np. Tę samą prędkość, wykorzystujesz mniejszą porcję swojej maksymalnej siły. A co za tym idzie – wolniej się męczysz. Jeśli chodzi o drugi przypadek – aby zwiększyć swoją moc, oraz uniknąć kontuzji, musisz być wystarczająco silny. Można by to porównać do tabliczki mnożenia, bez której ciężko rozwiązywać bardziej skomplikowane równania matematyczne. 

Rodzaje siły mięśniowej

Jeśli chodzi o siłę mięśniową, możemy wyróżnić jej kilka rodzajów:

Z punktu widzenia trenera personalnego, w momencie opracowywania programu treningowego jest to bardzo istotne. Odpowiednio ułożony plan rozwój siły przekłada się bezpośrednio na sprawność zawodnika/klienta.

Co ma wpływ na zdolności motoryczne?

Powyższe czynniki mają olbrzymie znaczenie w  przygotowaniu treningu personalnego każdego sportowca – zawodowca czy też amatora. Jako trener personalny z wieloletnim doświadczeniem, wiem, na co zwracać uwagę i jak ułożyć program treningu motorycznego, aby uzyskać pożądane efekty. 

Kto powinien realizować trening motoryczny?

Tak naprawdę powinien o to dbać każdy sportowiec i to bez względu na rodzaj dyscypliny, którą uprawia. Mylne jest pojęcie, że istnieje grupa dyscyplin, które pretendują do większego dbania o motoryczne umiejętności. Nie tylko piłkarze, siatkarze, koszykarze czy lekkoatleci powinni o nich pamiętać. Jeśli zawodnik chce osiągnąć jak najlepsze wyniki poprzez to, co robi, powinien postawić na wszechstronne wytrenowanie. Dlatego nie powinni o tym zapominać, również uprawiając sporty mniej kontaktowe, czy wręcz statyczne jak np. kierowcy, czy dżokeje. Jak się okazuje szybkość, zwinność czy gibkość przydają się częściej, niż nam się wydaje. W przypadku wspomnianych kierowców bezcenną umiejętnością jest szybkość reakcji.

Trenuj motorykę adekwatnie do swojej dyscypliny

Zdaniem trenerów bardzo ważne jest, by motoryczne umiejętności były trenowane w zgodzie z wybraną przez nas dyscypliną. Różne dyscypliny wymagają od nas zaangażowania różnych umiejętności motorycznych, warto mieć to na uwadze.

Jednocześnie należy pamiętać, że trening motoryczny może się przydać w różnych dyscyplinach sportowych i to bez względu na wiek i doświadczenie osób trenujących. Nawet najmłodsze dzieci i młodzież podczas treningów włączają elementy treningu motorycznego w formie ćwiczeń i gier ruchowych.

Co nam daje trenowanie motoryki?

Niewątpliwie warto wplatać w plany przygotowań elementy treningu motorycznego, bo profitów z tego jest wiele. To przede wszystkim lepsza kondycja i możliwość osiągania jeszcze lepszych rezultatów, a także minimalizowanie kontuzji i urazów. Dotyczy to różnych dyscyplin sportowych i zawodników bez względu na wiek i poziom nabytych umiejętności.

Z pewnością nie powinno być tu miejsca na improwizację. Trening motoryczny powinien być odpowiednio zaplanowany i dobrany do danej osoby i jej stopnia zaawansowania w danej dyscyplinie sportowej. Trzeba mieć też świadomość, że poprawa cech motorycznych to proces ciągły. Nie można ułożyć takiego planu, który jednocześnie wpłynie na rozwój wszystkich umiejętności motorycznych i to w krótkim czasie. To nierealny plan. Pamiętajmy, że każda z umiejętności wymaga zaangażowania i czasu, dobrania innych ćwiczeń, przyswojenia ich. Nie ma złotego środka na szlifowanie wszystkich umiejętności, tym bardziej w trybie tu i teraz. W tym zakresie nie istnieje droga na skróty.

Trener przygotowania motorycznego

Dlatego istotny w całym procesie jest trener przygotowania motorycznego, który nad tym czuwa. To on jako pierwszy ocenia, których umiejętności brakuje zawodnikowi, a następnie nakreśla plan działania. Biorąc za przykład drużynę piłkarską, można w łatwy sposób pokazać tę różnorodność. Piłkarze grający na różnych pozycjach potrzebują doskonalenia innych cech motorycznych. Obrońca potrzebuje silnych mięśni i utrzymania równowagi, a napastnik musi mieć moc, szybkość i duże pokłady siły.

Podsumowując

Trudno wyobrazić sobie profesjonalne uprawianie sportu bez realizacji treningu motorycznego. W sporcie zawodowym umożliwia on zdobywanie coraz lepszych wyników, ale tak naprawdę przydaje się również wśród amatorów. Na pewno cenne uwagi w tym zakresie wnosi trener, który zna i obserwuje zawodnika.

Przeczytaj także:

Odpowiedzi Na Pytania Dotyczące Treningu Funkcjonalnego

Dbaj o plecy podczas treningu. Porady trenera personalnego

Trening w domu – Jak zrobić go z głową? [Darmowy plan treningowy]

Trener personalny Warszawa Mokotów

Regulamin | Polityka prywatności